Föreningen i Söderköping Karate har sålt salamis i fem år
Söderköping är en liten stad i Östergötland som bland annat karakteriseras av en mysig stadskärna med en hel massa gammal bebyggelse. En ganska cool grej med Söderköping är att det var här som filmerna om Astrid Lindgrens figur Madicken och hennes lillasyster Lisabet spelades in. Varje gång som Madicken och Lisabet är ute och går på stan i filmerna så är det Söderköping som du ser. Men den östgötska metropolen kan även bjuda på ett minst sagt livaktigt idrottsklimat. Ett exempel på detta är kampsports föreningen Söderköping Shotokan K-D Klubb Karate, eller kort och gott Söderköping Karate.
Söderköping Karate har sedan 1993 en barngrupp inom föreningen som numera kan räknas som en av Delikatesskungens verkliga veteraner när det handlar om att tjäna pengar till förningen genom att sälja salami. Det glada gänget i Söderköping har nämligen under eminent ledning av Thomas Gustafsson sålt Delikatesskungens goda och omtyckta salami i hela fem år på raken och har på så sätt kunnat tjäna pengar till föreningen, pengar som man har kunnat använda till den egna verksamheten för att till exempel kunna arrangera och genomföra träningsläger av olika slag. Söderköping Karates barngrupp har även kunnat kosta på sig att låta trycka upp t-shirts med den egna logotypen på till alla i laget och dessutom har man kunnat beställa hem en stor laddning med klistermärken med loggan på som man sedan har delat ut i ett alldeles oförtäckt syfte att marknadsföra sig.
Barnen i Söderköping Karate har alltså under de här fem åren som man har sålt Delikatesskungens goda salami kunnat skaffa sig en helt enormt stor bank av kunskap om hur man kan tjäna pengar till föreningen. Man har med andra ord fått en ganska bra rutin på det här och vet numera exakt hur det egna upplägget ska se ut för att man ska kunna lyckas med sin försäljning. Vi ringer upp karatepappan Thomas Gustafsson för att få veta lite mer om lagets recept för sin framgång.
”När vi har våra träningsläger med laget så brukar vi bjuda in vår huvudinstruktör i Sverige att leda träningen under träningslägret och det är ju något som kostar en ganska bra slant. Därför är det viktigt för oss att kunna tjäna pengar till föreningen så att vi kan göra en sådan grej”, berättar Thomas Gustafsson.
Laget brukar starta en försäljning och göra sin beställning av säljpaketet hos Delikatesskungen i slutet av augusti varje år för att sedan kunna trampa igång sin försäljning i god tid innan jul. Under den senaste försäljningsperioden så sålde man 150 salamis och tjänade på så sätt 9 250 kronor som kunde gå rakt in i verksamheten. Man var totalt sett 20 personer som sålde.
”Det är lite ojämn fördelning på säljresultaten i gruppen”, säger Thomas. ”Vissa kanske bara säljer tre eller fyra salamis medan andra lyckas sälja betydligt mer än så.”
Thomas Gustafssons tre grundläggande tips till ett annat lag som också skulle vilja tjäna pengar till föreningen genom att sälja delikatesskungens salami är att börja i tid, ha en positiv attityd till försäljningen samt att alltid ha ett mål med försäljningen. Thomas brukar alltid peppa sitt karatelag med att barnen ska ha målet i sikte när de är ute och säljer. Målet är som sagt var att kunna ha det där roliga träningslägret med den proffsiga instruktören som tränare.
”Man måste ha rätt attityd till försäljningen”, som Thomas uttrycker det flera gånger under vårt samtal.
Andra faktorer som har inverkat positivt på föreningens försäljning är att alla i gänget verkligen gör sitt allra bästa hela tiden samt att det enligt Thomas Gustafsson har en ganska stor betydelse att man satsar på uppföljning och delrapporter under tiden som försäljningen pågår. En annan bidragande orsak är att det finns ett helt enormt tryck på efterfrågan av Delikatesskungens salami i Söderköping.
”Vi får hela tiden förfrågningar om salamin av folk som vi möter på stan. Sådana förfrågningar kan dyka upp när som helst under året”, säger Thomas. ”Men numera vet nog de allra flesta om att det är till jul som vi brukar sälja.”
Tidigare har gänget provat på att sälja lotter men Thomas säger att det inte har fungerat lika bra som
Delikatesskungens salami har som synes ett mycket positivt och starkt rykte i Söderköping. Framför allt så tycker Söderköpingsborna att det är en mycket god salami som man gärna köper av barnen i Söderköping Karate för att kunna ställa på julbordet. Vi behöver knappast ställa frågan om Thomas och hans gäng tänker sälja salami fler gånger för svaret kommer nästan innan vi har hunnit avsluta frågan.
”Ja, det kommer vi självklart att göra.”
Visst finns det vissa önskemål om förbättringar som man tycker att Delikatesskungen kunde genomföra för att på så sätt optimera försäljningen ännu mer. Bland annat så pekar Thomas på att det ibland kan vara svårt att få fram sena beställningar eller att det kan uppstå svårigheter om man har missat en beställning.
”Men jag vet ju att Ove Nordström alltid gör vad han kan för att hjälpa oss med sådant”, säger Thomas.
Det allra bästa med Delikatesskungens koncept är, enligt Thomas Gustafsson, den goda förtjänsten.
”Ju mer tid och kraft som vi lägger ner på försäljningen, om vi säljer bara lite till, desto mer vet vi att vi kommer att tjäna”, avslutar Thomas Gustafsson i Söderköping Karate.
Är ni också en klubb, ett lag eller en förening som vill tjäna pengar till er verksamhet? Klicka på den här länken så får ni veta mer.