Stockholms Stadsmission har öppnat Nordens första sociala supermarket

Matmissionen
Så kallade social supermarkets är ett fenomen som de facto har funnits i ett antal år i olika länder runtom i Europa. På varje plats där man har startat en social supermarket har intresset och även uppskattningen inför detta sociala initiativ varit mycket stort. Nu har även Sverige fått sin allra första sociala butik i och med att Stockholms Stadsmission den 8 december öppnade Nordens första sociala supermarket, kallad Matmissionen, i Stockholmsförorten Rågsved. Axfood är med på ett hörn som medgrundare men det är Stadsmissionen som äger och driver Matmissionen.

Det är ett trist men ändå ofrånkomligt faktum att det idag finns människor i Sverige som inte har mat för dagen, samtidigt som det slängs cirka 1 211 000 ton ätbar mat, vilket motsvarar cirka 127 kilo per person och år, enligt siffror från Naturvårdsverket. Mat som kastas helt i onödan. Målet för butiken är att den ska ta tillvara på 200 ton mat det första året. Tanken är att Matmissionen ska:

– ge plats för personer som vill arbetsträna och därmed närma sig arbetsmarknaden genom att ge personligt stöd, yrkeserfarenhet inom butik och service, logistik och livsmedelshantering.

– möjliggöra för personer som lever i ekonomisk utsatthet att uppnå stärkt egenmakt. Detta genom att butiken skapar ekonomiskt utrymme, minskad ekonomisk stress och ökad tillgång till varierad kost.

– bidra till minskat matsvinn och därmed ge en positiv miljöpåverkan.

Det är helt okej för vem som helst att handla i butiken men det är enbart medlemmar som får handla till det kraftigt reducerade priset som medlemskapet garanterar. Rabatten som medlemmarna erbjuds är att kunna handla matvaror till ett pris som i runda slängar rör sig om en tredjedel av det ordinarie priset på varan. Man blir medlem genom att ansöka om medlemskap, legitimera sig och bevisa att man lever på någon form av ekonomiskt socialt stöd.

En av förutsättningarna för att verksamheten ska kunna fungera är att mataffärer, distributörer och producenter ställer upp och skänker matvaror till affären. Delikatesskungen har bidragit till Matmissionens sortiment genom att med god hjälp av vår transportör Kyl- och frysexpressen leverera och skänka 700 paket om 50 gram vardera av vår skivade salami samt 60 salamikorvar om vardera 300 gram och ett antal cheddarostar.