Blogg

Med klassen till Helsingfors

Finlands huvudstad Helsingfors (eller Helsinki, som är det finska namnet) är för många skolklasser det första valet för en skolresa utomlands. Det ligger nära Sverige, det är enkelt och ganska billigt att ta sig dit, och man kan kommer långt på det svenska språket. Det är visserligen bara knappt sex procent av Helsingforsborna som har svenska som modersmål, men nästan alla finländare har läst svenska i skolan, så finns bara viljan kan de garanterat visa er vägen till närmaste tunnelbanestation eller till riksdagshuset.

Vad bör ni absolut göra på en klassresa till Helsingfors? Med en guidad sightseeingtur med buss eller till fots är ni garanterade att inte missa någon viktig sevärdhet i Helsingfors, men eftersom det är lätt att ta sig runt i staden kan ni alltid göra några egna utflykter.

Det finns några spektakulära parker, exempelvis Kajsaniemi botaniska trädgård med växthus, men också utomhusträdgårdar med växter från hela världen.

Sveaborg, ett av Unescos världsarv, en fästning som började byggas år 1748 och som sedan ägts av såväl Sverige som Ryssland bör man också lägga några timmar på. Här finns otroligt mycket historia och vackra byggnader.

Bada bastu! Det går visserligen att göra även i Sverige, men i Finland är bastubad snudd på en religion. Testa exempelvis en traditionell finsk rökbastu och kasta er därefter i en av de tusen sjöar som Finland ståtar med. Mer finskt än så blir det inte.

I Helsingfors bor ni förslagsvis på vandrarhem. Det finns flera centralt belägna vandrarhem som erbjuder det ni behöver, alltså en säng, dusch, mat och wifi. För vad ska ni med femstjärniga hotell till när själva idén med resan är att uppleva staden, inte hotellrummet?

Till Helsingfors åker ni båt från Stockholm. Flera rederier åker varenda dag mellan huvudstäderna, och själva resan är en upplevelse i sig. För det här är inte bara båtar utan restauranger, shoppingcentra och nöjescentraler med levande musik och andra uppträdanden. Det är mycket mer än taxfreeshoppen som lockar människor att ta denna kryssning utan att ens kliva av i Finland.

Vill ni åka utomlands på skolresan finns knappast något billigare alternativ än Helsingfors, men behöver ni fylla på klasskassan finns DelikatessKungen här för er. Finansiera klassresan genom försäljning av salami, cheddarost och andra lättsålda delikatesser. För varje produkt ni säljer blir det mer pengar till skolresan. Kul är det också!

Avgifter i skolan

Avgifter i skolan

Den svenska skolan är avgiftsfri och ska så vara. Skolböcker och andra läromedel får inte kosta pengar för den enskilde eleven och dess föräldrar. Samma sak gäller för skollunchen. Grundskolan är obligatorisk och eftersom alla barn måste vara där kan man inte ta ut avgifter som exkluderar vissa elever från verksamheten.

Vid skolresor och utflykter får man enligt skollagen ta ut en avgift ”i enstaka fall under ett läsår”, för annars skulle inga skolklasser kunna åka alls eftersom allt kostar. Man kan inte lifta på skolresan, sova under bar himmel och tigga till sig mat. Eventuella avgifter måste dock vara frivilliga, så de elever vars familjer inte har råd att betala måste ändå få vara med. Men i praktiken är det såklart inte kul för en elev att ”åka snålskjuts” på sina kompisar för att följa med på skolresan, så hur frivilligt det är i praktiken kan diskuteras.

Att föräldrar har olika ekonomiska förutsättningar är inte heller något nytt. Att åka på en dyr resa med klassen kostar flera tusen. Även om man konstant väljer billiga alternativ rullar pengarna iväg om man ska betala för en flygresa utomlands, hotellboende och aktiviteter på stället. En ensamstående förälder med många barn och låg inkomst har naturligtvis inte samma ekonomiska marginaler som en familj med två arbetande, välbetalda föräldrar och bara ett barn.

Själva idén med en skolresa är ju att hela klassen ska göra något tillsammans, skapa gemensamma minnen och stärka sammanhållningen. Om en del kompisar inte kan vara med – inte för att de inte vill utan för att de inte har råd – blir effekten den motsatta.

Det är en av fördelarna med att gemensamt tjäna pengar till klassresan. Då blir resan ett samarbetsprojekt redan när insamlingen börjar, och när resan börjar känner alla att detta är något man åstadkommit tillsammans.

Den andra fördelen är att själva jobbet både är kul och lärorikt. Skolan går ju trots allt i första hand ut på att ge eleverna kunskaper för livet. Att jobba och tjäna pengar är en väsentlig del av vuxenlivet. Genom en DelikatessKungen-försäljning lär sig barnen att ta ansvar, samarbeta, hantera pengar och kundkontakter, och inte minst att hårt och målmedvetet arbete lönar sig.

Allt detta är nyttiga kunskaper som inte bara sträcker sig till nästa prov utan som behövs genom hela livet. På det sättet kan man säga att en delikatessförsäljning inte bara är starten på skolresan utan starten för hela vuxenlivet.

Cheddarost, en lagrad delikatess

lagrad cheddarost

Det är något speciellt med de där produkterna som inte går att framställa på nolltid oavsett resurser och hur duktig man än är, som vin eller lutfisk. Väntan på naturliga processer som jäsning eller fermentering går inte att hoppa över, knappast ens skynda på. Det måste få ta den tid det tar.

Ett annat exempel på detta är ost. En del ostar ska mögla under kontrollerade former och förvandlas till delikat grönmögelost eller blåmögelost. Annan ost ska absolut inte mögla, men ändå lagras under flera år innan den uppnår perfekt smak och konsistens.

Cheddar är en by i södra England och ursprungsorten för cheddarost som började tillverkas där på 1100-talet och lagrades i grottor utanför byn tills den uppnådde sin karaktäristiska, skarpa smak som gjort den till en given favorit såväl på ostbrickor som på smörgåsar.

Idag tillverkas cheddar över hela världen. Det är inte som champagne som måste komma från distriktet med samma namn för att få heta så, men den cheddarost DelikatessKungen säljer produceras på en familjegård just i grevskapet Somerset där osten såg ljuset för första gången för runt 900 år sedan. Det recept som används är ”bara” 160 år gammalt och består av komjölk, startkultur, vegetarisk löpe och salt – ingenting annat. Gården drivs fortfarande av samma familj, om än med nya medlemmar än på 1800-talet.

Något annat som gör DelikatessKungens cheddarost unik är att gården är självförsörjande på energi och drivs till hundra procent av förnybar energi. Gården har en egen biogasanläggning, solpaneler driver kylanläggningen och allt vatten som används är återvänt från produktionen, så här har vi ett familjeföretag som inte bara har stolta traditioner bakåt i tiden utan också räknar med att ha det i framtiden.

Svenska folket konsumerar i runda sängar tvåhundratusen ton ost om året, så även om vi äter en hel del mild ost finns det helt klart en marknad för stark och god cheddarost. DelikatessKungen säljer cheddar i två smaker, en lagrad och en extra lagrad. I oöppnad förpackning håller de i minst tre månader så potentiella kunder kan lugnt köpa och invänta det där speciella tillfället då behovet och längtan efter smakrik ost är på topp.

Nöjda kunder

Nöjda kunder

Nyckeln till lyckad försäljning är kundnöjdhet. Nöjda kunder återkommer, men de kommer också fungera som reklampelare genom att berätta om sina lyckade köp för andra som i sin tur kommer handla. Tio nöjda kunder som tipsar tio andra som tipsar ytterligare tio ger tusen potentiella kunder. Ingen försäljare eller marknadsförare kan på egen hand nå lika många på samma tid. På samma sätt vore motsatsen förödande – missnöjda kunder som tipsar andra som tipsar ännu fler att välja andra leverantörer.

Nöjda kunder har en fördel till – deras ord väger tungt. Att en producent eller försäljare påstår att deras tjänster och produkter är prisvärda säger inte så mycket för det skulle de ha gjort även om de sålde ren skit. När mamma, en avlägsen släkting eller bekantas bekanta tipsar om ett företag utan egen vinning trots att de inte behöver betyder det att de verkligen gillar grejerna.

Nöjda kunder är dessutom bra framtida reklam. När DelikatessKungens kunder är övervägande positiva, tackar för bra information, smidiga leveranser, att varorna har hög kvalitet och är lättsålda sänder det en signal till nya kunder, att här är ett företag som kan vara stolta över sin verksamhet. Ännu mer glädjande är det att nästan alla skolor och föreningar som testat ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen säger att de skulle kunna tänka sig att göra om det.

Kanske är ändå den allra största vinsten med nöjda kunder den glädje de skänker. Alla vill ha uppskattning för sitt arbete, få höra att de gör skillnad och producerar något som behövs och gillas. Det gäller oavsett om man säljer delikatesser, målar tavlor eller hyvlar trä.

Så när ni säljer DelikatessKungens varor, glöm inte att ta er tid att uppskatta hur roligt det är att kunna ge folk vad de vill ha, att de får ett trevlig köpupplevelse och varorna på utsatt tid. För då kommer också ni att tjäna pengar med hjälp av den snöbollseffekt som nöjda kunder sätter igång.

 

Olivolja, nytta och nöje

oliver

Alla våra delikatesser är goda, men nyttan kan ibland diskuteras. Möjligen är det nyttigt för själen att äta gott, men exempelvis chokladpraliner innehåller inga viktiga näringsämnen, fettsyror eller vitaminer. Det hade nog heller ingen väntat sig.

DelikatessKungens olivolja har en helt annan story. Olivolja är rik på enkelomättat fett, polyfenoler och antibakteriella ämnen, den skapar balans mellan omega-3 och omega-6, kan förbättra blodfetterna och höja nivån av det goda HDL-kolesterolet på bekostnad av det skadliga LDL-kolesterolet. Olivolja innehåller också antioxidanter som skyddar kroppen mot fria radikaler, minskar inflammationsrisken och skyddar hjärtat genom att vidga blodkärlen.

Olivolja är en viktig beståndsdel i medelhavskost, en diet som många föredrar framför mer extrema varianter som LCHF, 5:2 och Atkins. På kort sikt finns dieter som främjar viktnedgång effektivare än medelhavsdieten, men när man lägger om sin kost, helt eller delvis, är det viktigt att hitta en balans som fungerar över tid och då är ärligt talat stenålderskost inte jättekul.

Grunden i medelhavskost, som bl a förordats av professor Stephan Rössner, Sveriges ledande expert på övervikt, är mycket frukt och grönt, baljväxter, nötter, fisk- och skaldjur, ljust kött och fett just i form av olivolja. Det finns vetenskapligt stöd för att medelhavskost ökar livslängden, främjar hälsosamt åldrande och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, så här har vi ett livsmedel vi verkligen kan rekommendera, även om all mat naturligtvis ska intas med måtta.

Den olivolja som DelikatessKungen säljer är en ekologisk extra jungfruolivolja utvald av de bästa olivsorterna Biancolilla, Nocellara del Belice och Cerasuola från en gård i staden Sciacca på södra Sicilien. Att få till den perfekta blandningen som ger rätt färg, smak och syrahalt är en hel vetenskap. DelikatessKungens personal inser sin begränsning och har tagit hjälp av Fernando Di Luca,  ”olivoljans fader i Sverige”, med att få fram denna prisbelönta olja som kan höja vilken måltid som helst till en ny nivå.

Att styra sitt eget öde

Ungdomar

Att sälja delikatesser är inte bara ett roligt sätt att tjäna pengar till en skolresa eller ett träningsläger. Det är mycket viktigare än så. Det är för det mesta ungdomarnas första arbetslivserfarenhet, men det handlar också om att ta ansvar för sin situation. En skolklass eller idrottsklubb som behöver finansiering för sin resa skulle kanske kunna hitta ett kommunalt bidrag att söka eller tigga ihop pengarna från sina föräldrar, men genom samarbetet med DelikatessKungen tar de chansen att lösa utmaningen själva.

Det kan tyckas inte spela så stor roll. Det primära är väl att man kommer iväg på resan? Ja, men genom att i tidig ålder lära sig att problem är till för att lösas och att själv är bäste dräng kommer man längre. Det finns ingen anledning att förlita sig på sin omgivning om man kan göra det själv. Detta ger kunskaper som inte bara är applicerbara på det ekonomiska området. Det har man nytta av under hela arbetslivet, men också i alla andra sammanhang.

När man jobbar ihop pengarna till idrotts- eller klassresan blir man en ”doer”, en person som inte hoppas på tur, välgörenhet eller en inställsam omgivning. Man definierar problemet, i detta fall att det saknas pengar för resan. Sedan ser man över sina möjligheter och jobbar med det man har. Att ordna finansiering till resan på det sättet är värt mer än bara pengar. Eller som Karl-Bertil Jonsson säger på julafton: ”Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar.”

Så när båten lämnar kajen eller flyget lyfter från Arlanda med en grupp ungdomar som har tjänat ihop pengar till sin egen resa handlar det om mycket mer än en gruppresa till solen eller idrottsarenan. Det är en resa mot ett oberoende vuxenliv där ungdomarna själva styr sin framtid.

Digital delikatessförsäljning

Tjej med mobil
En grupp som ska sälja DelikatessKungens produkter måste ha en kontaktperson, en vuxen som håller ordning på försäljningen, tar emot varorna vid försäljningens slut och ser till att kunderna får de varor de beställt. Som tar ansvar, helt enkelt. Det kan tyckas som en stor och svår uppgift att vara kontaktperson för en hel gruppförsäljning, men med hjälp av DelikatessKungens app kommer det gå som en dans. Appen är en trygghet för både försäljare och kontaktperson.

De säljande ungdomarna har där tillgång till produktinformation, säljtips och varsin webbshop. De kan också hålla koll på sina kunder, lägga till, ändra och ta bort efter hand. När det kommer en ny beställning via webbshoppen får man en notis om att godkänna beställningen. Vill man sporra sig själv kan man kolla var man ligger på topplistan, men ingen av de andra säljarna kan se ens namn där. Går det bra kan man skryta – går det mindre bra är man ändå anonym.

Kontaktpersonen kan använda appen för att följa försäljningen i realtid, se vad som har sålts och av vem, boka säljpaket och lägga extrabeställningar på ett smidigt sätt om det kommit beställningar efter att ni lagt ordern. Det går också att lägga till deltagare och hantera varje enskild försäljares kunder. Efter försäljningen kan kontaktpersonen följa sin order i appen.

Men det allra bästa med appen är nog att den förenklar den interna kommunikationen. Kontaktpersonen kan skicka meddelande till alla deltagare för att exempelvis påminna om viktiga datum, eller till en enskild deltagare. Ungdomarna kan i sin tur ställa frågor till kontaktpersonen om de behöver stöd och råd. Ni kommer också kunna hålla kontakt med DelikatessKungen genom appen, och DelikatessKungen kommer å sin sida skicka meddelanden med tips för hur ni kan optimera försäljningen.

En delikatessförsäljning är ett samarbetsprojekt där DelikatessKungens personal, gruppens kontaktperson och varje enskild försäljare jobbar mot samma mål, att sälja så mycket som möjligt för att på så sätt finansiera resan, oavsett om det är ett träningsläger, en cupresa, skolresa eller något annat. Appen, som givetvis laddas ner helt gratis, kan ses som ett smörjmedel i försäljningsmaskineriet, ett verktyg som gör det lite bättre, enklare och roligare. Om man vill, den som föredrar att sälja utan app kan göra det.

En historia om delikat salami

Delikatesskungen salami

Precis som inlagd sill, surströmming och surkål är salami en produkt som skapades genom sin konserveringsmetod i en tid när det inte stod ett kylskåp och en frys i varje hem. Salamin är mjölksyrefermenterad, alltså utsatt för en slags jäsning, något man gjorde för att köttet skulle hålla extra länge.

DelikatessKungens salami är sedan lufttorkad. Det är inte självklart. Man kan tillverka salami i färska och kokta varianter, men då skulle bäst-före-datumet vara mycket kortare och i princip skulle korven behöva konsumeras direkt när man börjat skära i den.

Ursprungligen är salami en italiensk uppfinning som funnits ända sedan romartiden, men även i andra länder har man producerat korv på det här sättet, som i Spanien och Ungern, men olika länder har olika traditioner ifråga om kryddning och tillagning. Inte bara kryddorna skiljer. Salami går att göra av olika köttsorter – fläsk , kyckling, häst, lamm, kalkon, eller vildsvin. Det är som sagt mjölksyrefermenteringen som gör att det blir salami, inte råvaran.

DelikatessKungens salami finns i fem olika varianter. Det är olika kryddblandningar på fyra av dem och i den femte, kalkonsalamin, är kryddorna dessutom placerade inuti salamin istället för att ligga som ett lager utanpå. Gemensamt för samtliga är att kvaliteten är hög, som alla våra delikatesser, men också hög kötthalt och låg andel fett. Och att de levereras i snygga presentförpackningar som gör dem till den perfekta gåvan. Att ta med en salami till middagsbjudningen istället för den traditionella blombuketten eller en flaska vin är en given succé.

Det vanligaste användningsområdet för salami är nog som smörgåspålägg, men den goda och kryddiga korven går att äta i alla möjliga konstellationer. På pizza, i matiga sallader, i såser, som plockmat eller som tilltugg till nästan vilken måltid som helst. Många gillar kombinationen salami och ost, där den kryddiga salamismaken bryts av på ett fint sätt av osten när de blandas i munnen.

Men det där gör man precis som man vill med. Det som gör salamin så bra är just dess mångsidighet. Alla hittar sin favorit och serverar den på ett sätt som passar.

Sälj till företag

När man funderar på att samla in pengar till en skolresa eller idrottsresa tänker man ofta på försäljning av varor eller tjänster till privatpersoner. Först släkt och vänner, sedan kanske grannar och så jobbar man sig utåt för att till slut täcka in hela orten där man bor.

Men när man startar en försäljning med lättsålda delikatesser ihop med DelikatessKungen finns det många fördelar med att sikta in sig på företagskunder. Den uppenbara är att man prickar in fler människor på kort tid. Vad man än säljer ökar chanserna ju fler potentiella kunder man når. Det är därför pressbyråer ligger vid tågstationer och inte mitt ute i skogen. En beställningssedel i ett stort företags lunchrum kommer ses av många personer. Ska man träffa lika många privatkunder får man kanske knacka dörr i ett helt bostadsområde.

Om någon av ungdomarnas föräldrar jobbar på företaget är det ännu bättre. Klart att man vill hjälpa ”Löne-Agnes” son att åka på klassresa till London. Det blir mer konkret än en unge vilken som helst. Har ni inga personliga kopplingar är det därför bra om ni kan presentera er på något sätt. Helst genom en personlig presentation där ni berättar vilka ni är, vart ni ska åka och hur mycket pengar ni hoppas samla in. Finns inte den möjligheten kanske ni kan skicka med en bild på klassen och berätta om era planer i skrift. Det är alltid roligare att öppna plånboken för någon man känner och när man vet vart pengarna går.

Er försäljning kan också bli bra reklam för företaget, som själva kan köpa in ett större parti delikatesser och ge bort i gåva till sina anställda, leverantörer eller kunder. ”Vi hjälper Stavfelets Skidklubbs ungdomar att åka på träningsläger” är väldigt bra PR för företag som både vill framstå som snälla mot barn och påvisa en lokal förankring, och alla som kan det minsta om marknadsföring förstår att det är en bra idé.

DelikatessKungens produkter lämpar sig dessutom väldigt bra just som företagspresenter. Både förpackningarna och själva varorna är som gjorda för det. De håller hög kvalitet och eftersom de inte går att köpa i butik andas de en exklusivitet som få andra kan mäta sig med. Det blir helt enkelt inte samma sak att beställa presenter från Ica.

Företaget väljer om de vill betala direkt till klassen eller föreningen som sålt in delikatesserna eller om de föredrar att få en faktura från DelikatessKungen, som också kan skicka varorna direkt till kunden. Enkelt för alla inblandade.

Biogas köper företagspresenter från DelikatessKungen varje år!

Att nätverka

glada barn i cirkel

Oavsett om det gäller att skaffa ett sommarjobb eller att utföra det så bra som möjligt bör man försöka utnyttja sitt nätverk. Det låter som en enkel sak, antingen har man ett stort eller litet nätverk, men det liksom bara finns där som en slags naturlag.

Inget kunde vara längre från verkligheten. Ett nätverk har man inte, det förtjänar man. Det ska underhållas och optimeras genom livet. Konsten att nätverka blir allt viktigare i vårt samhälle, från skolgården till yrkeslivet och även på fritiden.

Även när man säljer delikatesser kommer nätverket väl till pass. En skolklass eller fotbollslag har dessutom 20-30 nätverk som tillsammans blir en ordentlig kraft. Någon har ett Instagramkonto med många följare, en annan har en mamma som äger ett företag med många anställda och en tredje har en känd släkting vars kontaktnät verkligen skulle göra underverk för försäljningen.

Det är detta som gör Delikatesskungens koncept så lönsamt. Ni säljer där ni bor. Ni inte bara hittar där, ni vet var människor uppehåller sig, i vilka bostadsområden de kundgrupper ni tror allra mest på bor, vilka företag som skulle kunna hjälpa er och inte minst hur ni kan få tag i rätt personer där – genom era nätverk!

Ett av de svåraste sakerna med att utnyttja sitt nätverk är att komma ihåg det. Hur många människor känner du och vilka av dem känner många potentiella delikatesskonsumenter? Det är frågor som inte har alldeles självklara svar, så kanske börjar en lyckad försäljning med ett vitt papper och lite brainstorming. Att sälja delikatesser är ett kul sätt att tjäna snabba pengar, men pengar är inte allt.

Kanske blir resultatet av samarbetet med DelikatessKungen inte i första hand pengar till klassresan eller träningslägret, och inte heller nycklar till framgångsrik försäljningsteknik. Kanske är kunskaper om vikten av att skaffa sig och underhålla ett användbart nätverk det viktigaste ungdomarna tar med sig från sin första kontakt med arbetslivet. Det är ovärderliga erfarenheter, så då blir pengarna till klasskassan eller klubbkassan ren bonus.