Jobbar mot tydliga mål
Som en av föräldrarna i Tumba Hockey Team 02 – ett hockeylag med 20 grabbar – är Nina Wiklund en drivande kraft bakom lagets framgångssaga de två senaste åren när det gäller att sälja DelikatessKungens goda produkter för att på så sätt få in en välbehövlig slant till lagets kassa. Laget har sålt DelikatessKungens produkter två år i rad och har precis avslutat årets försäljning, faktiskt samma dag som vi gör intervjun med Nina Wiklund. Förra året fick man en verklig smakstart på försäljningen när laget fick in flera extra beställningar vilket medförde att man fick beställa ännu fler delikatesser från DelikatessKungen. Nina Wiklund berättar att hon strax innan vårt samtal har skickat in årets redovisning till DelikatessKungens kontor. År 2011 sålde man 443 produkter och tjänade 29 795 kronor och i år gick det nästan lika bra. ”Vi sålde 365 produkter och fick in 24 725 kronor”, berättar Nina när vi ringer upp henne för att prata försäljningen.
Åker till Bollnäs på cup
Pengarna som laget tjänade på förra årets försäljning har man använt under det gångna året till att köpa in overaller, att kunna delta i olika cuper och för att få istid i hallen i Tumba, även på sommaren för att spelarna i laget ska få tillfälle att köra lite extra skridskor. Men de pengar som man har tjänat i år kommer att gå till något betydligt flashigare och mer spektakulärt än så.
– Ja, i vår så kommer vi allihop – spelare, ledare, föräldrar och syskon – att åka upp till Bollnäs i Hälsingland för att delta i en hockeyturnering där. Vi ska bo på hotell och ha det jättemysigt för pengarna från försäljningen.
Hur man lyckas med att sälja
Man kan med rätta fråga sig hur ett hockeylag har burit sig åt för att lyckas med att komma upp i dessa imponerande försäljningsresultat. Nina kan berätta hur deras koncept ser ut.
– Vi har satt upp tydliga mål som vi har jobbat emot. Helst ska varje spelare eller familj sälja minst åtta produkter och jag kan säga att alla har legat högt över den lägsta nivån. Dessutom så hjälps man åt inom varje familj – både föräldrar och syskon var engagerade – att sälja till kompisar, släktingar och arbetskollegor. I år gjorde jag till exempel som så att jag skickade SMS till varenda kontakt i min telefonbok där jag berättade om att vårt lag sålde. På det sättet fick vi genast flera nya kunder som ville köpa. Många av våra spelare har sålt till olika företag och dessutom så har vi dragit nytta av att medlemmarna i laget är utspridda på flera olika ställen i södra Stockholm såsom Tumba, Salem och Grödinge. Det har ökat vår kontaktyta och dessutom så verkar det som att vi är ganska ensamma om att sälja i vårt område så många av våra kunder tar kontakt med oss istället för tvärtom och vill köpa av oss. På så sätt blir vi ”jagade” av våra kunder istället för att behöva ”jaga”. Det är lite kul att se hur enormt populära produkterna är. På så sätt bygger vi hela tiden ut kundkretsen och vi har ännu inte haft några som helst klagomål på produkten.
Peppar alla säljare via SMS
Nina är som sagt den som agerar outtröttlig koordinator och spindel i nätet. Hon håller kontakten med DelikatessKungen och samordnar allting kring försäljningen, peppar lagets medlemmar till nya stordåd både muntligen och genom att skicka email med uppmuntran. Man har även interna tävlingar för att på så sätt öka entusiasmen och viljan att sälja ännu mera. På frågan om hon kan dela med sig av tre tips för att lyckas med försäljningen så nämner Nina knepet att skicka SMS till alla kontakter man har i telefonboken, att peppa spelarna själva till att sälja och att ordna med tävlingar så att alla känner sig engagerade.
– Spelarna i laget tycker att DelikatessKungens tävlingar är roliga och blir sporrade av de fina priserna som man kan vinna, berättar Nina.
Bra samarbete inom laget
Nina vill gärna också få peka på att samarbetet med alla de andra föräldrarna i laget fungerar utmärkt.
– Det är aldrig några som helst problem eller förseningar med att hämta ut produkterna när leveransen har kommit. Alla kommer samma dag och hämtar sin del och det är lätt att lämna ut den när man har listorna på vilka smaker som varje spelare har beställt från hemsidan. Varje förälder är också punktlig med inbetalningen. Spelarna går själva ut med listor på sin fritid och knackar dörr vilket är toppen då det är svårt att hinna mellan träningar och skolarbete. Men allt deras tränande har gjort att de har många härliga vinster både i matcher och cuper och det är grabbarna verkligen värda. Att jag är ansvarig i laget för försäljningen är något som jag tycker är jättekul och det minsta man kan göra då vi har många ledare i laget som lägger ner massor av sin fritid på att träna våra barn, boka cuper och som kommer även när deras egna barn är sjuka för att köra träningen och som dessutom står och slipar skridskor på sin fritid när vi inte är där.
Samarbetet med DelikatessKungen
Nina Wiklund har bara goda ord att säga om lagets samarbete med Delikatesskungen och personalen som jobbar där. När jag pressar henne på frågan om det inte finns något att kritisera så kommer hon efter en lång stunds betänketid på en sak som hon kan nämna. Att hon måste gå igenom försändelsen varje gång och kontrollräkna antalet produkter så att de stämmer mot beställningen vad gäller antal och smaker. ”Det är ju så många produkter att räkna men samtidigt är det förståeligt eftersom varje låda är värd 850 kronor så det är självklart att det måste stämma!” Annars är hon mycket noga med att påpeka att allt fungerar klockrent med DelikatessKungen.
– Vi är mycket nöjda och kommer att fortsätta sälja Delikatesskungens produkter. Tidigare har vi försökt sälja kakor men det ger inte lika mycket i förtjänst som att sälja delikatesser. DelikatessKungen är jättebra att samarbeta med. De ringer och frågar hur det går och skickar små uppmuntrande SMS. DelikatessKungen skickar flera sms om sista beställningsdag och tid så man inte missar att lägga in sin order. Säljmaterialet som man får är jättebra och vi har stor nytta av det. DelikatessKungen är bäst helt enkelt, säger Nina Wiklund, engagerad hockeymorsa i Tumba Hockey Team 02.
Behöver ni också tjäna pengar till hockeylaget? Se hur det går till här>>>