”Vi är världsmästare på att sälja delikatesser!”
Åsebo Ridsällskap, en ridklubb strax utanför Avesta, låg i topp vad gäller försäljning av Delikatesskungens produkter i Sverige. Ingen annan förening, klubb eller skolklass hade före 2009 sålt bättre än medlemmarna i Åsebo Ridsällskap.
– Vi är världsmästare under 2009 på att sälja, säger Börje Martinsson, en av de aktiva ledarna i ridklubben.
Ville tjäna pengar till ridklubben
– Inför julen 2006 bestämde vi på Åsebo ridsällskap att ett 20-tal av våra medlemmar skulle sälja Delikatesskungens produkter för att tjäna pengar till ridklubben. Det gick över förväntan och vi beslöt oss för att fortsätta även följande jul och sedan har vi fortsatt varje jul och påsk. Varje försäljningsperiod sedan dess har hela tiden överträffat de tidigare vad gäller antal sålda produkter.
Varför det är just påsk och jul som har blivit föreningens säljperioder finns det, enligt Börje, ingen egentlig förklaring till.
− Det har bara blivit så, säger han. Men kanske det har med att det är en bra julklapp och att påsken är årets största mathelg.
Braksuccé
De tre sista gångerna som föreningen sålt delikatesser har siffrorna hela tiden pekat rakt upp. Man hade vid de tre tidigare julförsäljningarna sålt 242, 782 och 911 produkter. Inför julen 2009, hade man siktet inställt på att sälja 1000 produkter. Det blev i slutändan 1021 stycken. En braksuccé som renderade ridklubben en nätt liten summa på drygt 71 000 kronor.
Genom att sälja delikatesser vid åtminstone två omgångar varje år drar man in tillräckligt med pengar till föreningen för att kunna hålla ridverksamheten igång utan att behöva höja medlemsavgifterna. Föreningen förfogar över 20 ridhästar som alla behöver omvårdnad, hö och som måste skos var sjätte vecka. För att klara detta räcker det inte med enbart frivilliga insatser utan man tvingas ha anställd personal i stallet.
Av den anledningen är pengarna som försäljningen ger ett mycket välkommet bidrag till en pengaslukande verksamhet.
Stjärnförsäljare
– Vi har ett upplägg som bygger på att varje aktiv medlem i föreningen måste sälja minst två produkter per skalle. Men vissa av våra yngre medlemmar är ju rena stjärnförsäljarna. Vi har nämligen medlemmar som har sålt både 50 och 70 produkter på egen hand, berättar Börje Martinsson med illa dold stolthet i rösten.
De flesta produkterna säljer man till släktingar, vänner och på arbetsplatser, men det har även förekommit försäljning till företag som givit bort delikatesser i julklapp till kunder och anställda.
– Det bästa med Delikatesskungens produkter är att de givetvis är jättegoda men också att de levereras i lyxiga presentförpackningar. Det gör dem så lättsålda. Dessutom fungerar samarbetet med Ove och de andra på Delikatesskungen så smidigt och bra. Man har en så smidig och enkel administration, säger Börje.
Tips för andra föreningar som vill tjäna pengar
På frågan om han har några tips att ge till andra som också skulle vilja sälja delikatesser svarar han direkt:
– Det gäller för det första att ligga i lite. Man måste vara beredd på att få kämpa lite. Det är alltid bra att ha någon i föreningen som håller i försäljningen så att hela administrationen fungerar så smidigt som möjligt. Sedan är det viktigt att produkterna kommer ut till köparna direkt när man har fått dem..
Åsebo Ridsällskap med sina 190 aktiva medlemmar har redan planerat in nästa försäljningsperiod som kommer att gå av stapeln helt traditionsenligt till påskhelgen igen. Men till påsk är det alltid en frivillig verksamhet till skillnad från julen.
Klubben har provat på att sälja andra produkter, men anser inte att det finns någon annan försäljning som motsvarar de resultat man ständigt uppnår med produkterna från Delikatesskungen.
Inga klagomål
Avestas världsmästare i konsten att sälja delikatesser har redan siktet inställt på att slå nya rekord framöver. Det går numera så bra för föreningens försäljning att Avestaborna nästan sitter och väntar på att de ska komma.
– Vi har aldrig fått ett enda klagomål på produkterna. Jag kan verkligen rekommendera andra föreningar och klubbar att satsa på försäljning av Delikatesskungens produkter, avslutar Börje Martinsson.