”Vi får alltid tilläggsbeställningar av våra kunder”
Svärdsjö ridklubb har sålt Delikatesskungens goda produkter i flera år vid det här laget och vet därför hur lätt och roligt men kanske framför allt hur lönsamt och givande det är att sälja. ”Vi får alltid göra tilläggsbeställningar varje gång vi säljer eftersom många av våra kunder vill ha fler produkter än de beställde från början”, berättar ridskolechefen Jenny Åsenlund.
Svärdsjö är ett litet samhälle i Dalarna, 27 kilometer nordväst om Falun för att vara mer exakt. Många förknippar nog ortsnamnet med den mycket folkkäre artisten Lasse Berghagen eftersom denne har sina rötter här. I Svärdsjö finns det även en minst sagt livaktig och aktiv ridklubb som totalt sett omfattar i runda slängar 120 hästtokiga tjejer i alla åldrar. Ridskolan har ett stall med 16 hästar – allt ifrån små ponnies till stora hästar – och som ett sätt att finansiera sin verksamhet så har Svärdsjö ridklubb upptäckt hur enkelt och roligt det är att tjäna pengar på att sälja Delikatesskungens goda produkter.
Många kommer i efterhand och vill beställa mer
– Vi har hållit på med försäljningen inför julhelgen i flera år vid det här laget, säger Jenny Åsenlund. Det roliga är att vi får göra tilläggsbeställningar varje gång eftersom våra kunder alltid vill ha fler delikatesser när vi levererar dem än vad de egentligen beställde från allra första början. Det bevisar att produkterna är goda och omtyckta och gör det så lätt att sälja, tycker jag. Dessutom är förtjänsten väldigt bra så det är inte särskilt svårt att sporra våra tjejer till att sälja.
Klubben drabbades av en fruktansvärd katastrof
Som mest har man tjänat 28 000 kronor på försäljningen av Delikatesskungens produkter, pengar som går direkt in i verksamheten på ridskolan. För något år sedan drabbades ridklubben av en fruktansvärd katastrof när fyra av de älskade hästarna i stallet dog. Förstämningen var givetvis djup och sorgen bottenlös och obeskrivlig för alla med anknytning till klubben. Men tack vare försäkringar och de pengar som man har tjänat på att sälja delikatesser så har man kunnat köpa in nya hästar. Den allra senaste nykomlingen i stallet heter Bosse och är en pigg liten ponny som snabbt har blivit allas kelgris. På det här sättet har Delikatesskungen fått vara med och bringa nytt ljus och hopp i en situation fylld av sorg och smärta.
Hög och tydlig målsättning
Som ridskolechef så har Jenny även ett ansvar att vara med och peppa tjejerna till nya stordåd i försäljningen av delikatesser. Hon upplever sin roll i det hela som mycket central och viktig. – Vi har en hög målsättning med vår försäljning och sätter upp tydliga mål varje gång. Min uppgift i det hela är att prata med tjejerna och att pusha dem. Jag brukar ta vara på tillfället att göra det när vi har ridlektion och påminna dem om att sälja.
Tre tips
På frågan om hon har tre praktiska tips att dela med sig av så svarar Jenny Åsenlund ”Prata med alla, sätt upp gemensamma mål och gör det lätt för alla att sälja”. Det försäljningsmaterial som Delikatesskungen förser alla skolklasser, klubbar och föreningar med inför försäljningen har Jenny och de andra i Svärdsjö ridklubb haft mycket god nytta av.
”En mycket god hjälp”
– Det är en mycket god hjälp, tycker jag. Dessutom är det ett mycket trevligt material, säger Jenny som i övrigt bara har goda ord att säga om samarbetet med Delikatesskungen.
– Det bästa med Delikatesskungen är att produkterna vi säljer är så goda och lättsålda och att alla man pratar med när man beställer delikatesser är så trevliga och snälla. Samarbetet med Delikatesskungen fungerar väldigt smidigt, säger Jenny Åsenlund.
I skrivande stund så håller man på med förberedelserna inför att sälja delikatesser i Svärdsjö ännu en gång och än så länge så finns det ingen i klubben som anser att man ska sluta upp med att göra det. Många av tjejerna har stamkunder som bara sitter och väntar på att få köpa delikatesser att ha på julbordet.
Läs mer om hur ni kan tjäna pengar till er förening.