Tjänade 24 000 kronor till klassresan
”Vi hade hört så mycket gott om det företaget och jag kan bara instämma i detta. Det är verkligen lätt att samarbeta med DelikatessKungen”
Grupp
Centralskolan klass 4
Kontaktperson
Anna Ludvigsson
Antal sålda produklter
316
Fjärdeklassare tjänade mycket pengar till klassen
På omvägar hade Anna Ludvigsson hört talas om att man kunde tjäna pengar till en klassresa eller något annat roligt som en skolklass skulle kunna göra genom att sälja produkter åt Delikatesskungen. Varken hon själv eller hennes egna barn hade tjänat pengar till en klassresa på det sättet tidigare men enligt vad hon hörde så skulle det visst vara väldigt enkelt och dessutom oerhört roligt att sälja delikatesser. Visserligen hade hon sett andra skolbarn och föreningar göra det i Storuman där hon och hennes familj bor så hon kände ju till att det var ett av många sätt för en skolklass att tjäna pengar till en klassresa. Därför föreslog hon föräldrarna i klass 4 i Centralskolan i Storuman att man skulle prova på detta som ett sätt att eventuellt få ihop lite extra pengar till barnens kommande klassresa. Att resultatet av denna försäljning skulle bli så enormt stort som det de facto blev kunde väl ingen föreställa sig ens i sin allra vildaste fantasi.
Tjänade 24 000 kronor till klassresan
Barnen i klassen hade provat på att sälja plastpåsar tidigare. I Västerbottens inland – där Storuman ligger – är det ofta väldigt stor efterfrågan på plastpåsar i de allra flesta hushåll på grund av älgjakt och bärplockning och annat som man fyller frysboxen med så den försäljningen tjänade man väl ungefär 8 000 eller 9 000 kronor på. Barnen hade dessutom arrangerat disco ett par gånger och på det sättet tjänat ytterligare en mindre hacka till sin klasskassa. Förvåningen var därmed närmast chockartat stor när man med ganska enkla medel lyckades tjäna drygt 24 000 kronor den allra första gången som man sålde Delikatesskungens produkter.
En klar målsättning
” Vi bestämde oss för att skicka efter presentationsmaterialet från Delikatesskungen och gick igenom det innan vi beslutade oss för att vi skulle sälja delikatesser”, berättar Anna Ludvigsson. ”Alla i klassen var med på noterna redan från början, både elever och föräldrar. Vi hade som målsättning att varje familj skulle sälja minst sju produkter var. Det är ju 29 ungar i klassen så det skulle bli 203 produkter i så fall”.
Pengarna går till en klassresa
Det gick dock över förväntan bra för fjärdeklassarna i Storuman. Anna Ludvigsson sammanfattar klassens försäljning på ett konkret sätt med orden ”Det gick skitbra!” levererat med klar och tydlig västerbottnisk accent. ”Vi sålde fler än 300 produkter och tjänade på så sätt drygt 24 000 kronor som gick direkt in i klasskassan”. Pengarna som klassen har tjänat på att sälja Delikatesskungens goda produkter kommer att gå till en framtida klassresa någonstans i vårt vackra land. Det är ännu inte bestämt exakt vart denna klassresa ska gå någonstans men Anna Ludvigsson gissar på att det kommer att bära iväg antingen till Göteborg eller till ett spännande utflyktsmål någonstans i Norrland.
Klassen sålde delikatesser till företag också
Storuman är bara ett utav väldigt många exempel på städer och samhällen i vårt avlånga land där skolklasser, föreningar och klubbar redan har sålt Delikatesskungens produkter under ett flertal år. På grund av detta så har dessa delikatesser redan sålt in sig själva hos folk på orten vilket i sin tur betyder att folk som bor där redan vet hur goda dessa delikatesser är. Detta kunde fjärdeklassarna på Centralskolan dra nytta av när de gick runt och sålde delikatesser. Folket i Storuman satt nästan och väntade på barnen när de kom för att ta upp beställningar. Detta i kombination med personliga kontakter var konceptet för den lyckade försäljningen som klassen genomförde. ”Vi fick även sälja delikatesser till några företag på orten, vilket var bra och ökade på vår försäljning”, säger Anna Ludvigsson inte utan viss stolthet i rösten.
Nöjd med samarbetet
Anna har enbart positiva ord att säga om samarbetet med Delikatesskungen. ”Vi hade hört så mycket gott om det företaget och jag kan bara instämma i detta. Det är verkligen lätt att samarbeta med Delikatesskungen”, säger Anna. ”Säljstödet som man får är helt enormt bra. Man får hela tiden uppmuntrande mejl och SMS. Vid ett tillfälle så var det en kund som hade några frågor om produkterna som vi sålde. Då behövde jag bara skicka ett mejl till Delikatesskungen med frågan och sedan tog det bara någon minut innan jag fick svaret som jag kunde förmedla till kunden som var mycket nöjd med svaret”. Jag får verkligen pressa Anna på svaret på frågan om det inte finns något som hon inte är helt nöjd med hos Delikatesskungen. Efter att ha funderat en lång stund så kommer Anna till slut på att det hade varit bra om man i samband med att presentationsmaterialet kom från Delikatesskungen hade fått smakprov på hela sortimentet av delikatesser. ”Vi fick bara smakprov på en av produkterna och några av föräldrarna i klassen hade gärna velat veta hur alla sorterna smakade innan vi började med försäljningen”, säger Anna.
Sälja igen?
Då återstår bara frågan om klass 4 i Centralskolan i Storuman kommer att sälja Delikatesskungens produkter igen. Har man några sådana planer? Jodå, det verkar helt klart som om man är beredd på att utöka klasskassan ännu mer genom att tjäna pengar till sin klassresa på att sälja delikatesser. Det fina resultatet som man fick denna första gång – med 24 000 kronor som lön för mödan – verkar ha gett klassen mersmak. ”Inget är bestämt ännu men vi kommer nog att sälja delikatesser igen”, säger Anna Ludvigsson på sin trygga och karakteristiska västerbottniska.